Strony
Program Remontu Wnętrza Kościoła
PROGRAM REMONTU WNĘTRZA KOŚCIOŁA PW. NMP KRÓLOWEJ POLSKI
W BRZOZIE
ZAWARTOŚĆ OPRACOWANIA :
PODSTAWA I CEL OPRACOWANIA
OPIS STANU ISTNIEJĄCEGO
OPIS ZAKRESU PRAC DO WYKONANIA
TECHNOLOGIA WYKONANIA PRAC
ETAPOWANIE PRAC
BHP PROWADZONYCH PRAC
ZAKŁADANE TERMINY REALIZACJI
SZACUNKOWE KOSZTY
DOKUMENTY AUTORA OPRACOWANIA
DOKUMENTACJA FOTOGRAFICZNA
INFORMACJE DOTYCZĄCE MATERIAŁÓW
autor opracowania :
mgr inż. Elżbieta Sieradzka-Błaszczyńska
uprawnienia bud. nr WBPP-NB-7210/202/83;
Zaświadczenie Nr 9/97 wydane przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków;
członek Izby Inżynierów Budownictwa - nr ew. KUP/BO/2233/01
1. PODSTAWA I CEL OPRACOWANIA
Opracowanie - program remontu wnętrza dotyczy Kościoła rzymsko-katolickiego położonego we wsi Brzoza, którego patronką jest Najświętsza Maryja Panna Królowa Polski.
Podstawą powstania niniejszego opracowania jest uzgodnienie z Księdzem Proboszczem Wojciechem Szukalskim - potrzeby sporządzenia dokumentu stwierdzającego / określającego od strony technicznej stan istniejący wnętrza świątyni, wskazującego zakres prac niezbędnych do wykonania przed przystąpieniem do remontu i w trakcie remontu. W ramach opracowania zostanie wskazana kolejność i możliwość etapowania prac. W dokumencie zostanie podany nie tylko zakres prac niezbędnych do wykonania ale i technologia wykonania remontu wnętrza kościoła, niezbędne materiały wraz z szacunkowymi ilościami. Remont wnętrza świątyni jest konieczny z uwagi na aktualny stan techniczny - duża ilość zabrudzeń, duża ilość zaplamień, zwłaszcza od spodu gzymsu i na ścianach w tych obszarach, brak remontu od lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. Celem remontu, oprócz potrzebnego odnowienia wnętrza kościoła jest również chęć przywrócenia wnętrzu kościoła wizji stworzonej przez Projektanta Kościoła architekta śp. Stefana Cybichowskiego, czyli w oparciu i zgodnie ze sporządzonym w dniu 11 maja 1934 r. przez architekta śp. Stefana Cybichowskiego Projektem Kościoła, który został zatwierdzony w dniu 19 maja 1934r. przez Kurię Arcybiskupią w Gnieźnie oraz w Urzędzie Wojewódzkim w Poznaniu przez Wojewodę w dniu 25 maja 1934r.
2. OPIS STANU ISTNIEJĄCEGO
Kościół znajduje się przy drodze wojewódzkiej nr 254, w południowej części wsi Brzoza, gmina Nowa Wieś Wielka, powiat bydgoski, w odległości ok. 10 km od miasta Bydgoszczy.
2.1. KRÓTKI RYS HISTORYCZNY ( wg dostępnych informacji )
Parafia w Brzozie powstała w 1924 r., po podziale parafii farnej w Bydgoszczy przez kard. Edmunda Dalbora. Do odprawiania nabożeństw wykorzystywano początkowo kaplicę w Przyłękach. W 1925 r. powstał Komitet Budowy Kościoła w Brzozie. W 1934 roku z inicjatywy starosty bydgoskiego Józefa Nowaka i proboszcza parafii ks. Franciszka Laczkowskiego rozpoczęto budowę kościoła na działce zakupionej od prywatnego właściciela, Kozikowskiego. Miejsce wybrane pod nową świątynię wybrano nieprzypadkowo – w styczniu 1919 r. toczyły się tutaj walki w czasie Powstania Wielkopolskiego.
17 czerwca 1934 r. kamień węgielny pod budowę poświęcił arcybiskup gnieźnieński Antoni Laubitz.
Kosztorys inwestorski sporządzony i podpisany przez arch. inż. Cybichowskiego z datą 16.05.1934r. określał koszt całości prac wykonania świątyni ale bez kosztu wyposażenia wnętrza obejmującego : organy, balustradę przed ołtarzem głównym, miejsca do siedzenia - ławki, chrzcielnicę, ołtarz główny, dwa ołtarze boczne, ołtarz w kaplicy, dwa konfesjonały, ambonę i dwa dzwony - na kwotę 66 544,58 złotych. Z kolei informacje dostępne aktualnie w internecie podają, że kosztem 10 tys. złotych wybudowano w ciągu 3 lat świątynię według projektu Stefana Cybichowskiego.
Konsekracji kościoła dokonał kard. August Hlond 15 maja 1938 r. Podczas uroczystości, we wnętrzu umieszczono figurę św. Wojciecha, a boczna kaplica otrzymała wezwanie Matki Bożej Królowej Korony Polskiej.
W czasie II wojny światowej władze hitlerowskie odebrały świątynię katolikom i przekazały w użytkowanie ewangelikom. W końcu wojny kościół został uszkodzony, m.in. zbito wszystkie szyby, zniszczono w większej części okna oraz dach. Podobnie plebania, zbudowana w 1936 roku ucierpiała wskutek działań wojennych i zakwaterowania wojska.
Po zakończeniu wojny kościół został przejęty przez katolików. Naprawiono szkody wojenne, a w 1946 r. przeniesiono do kościoła organy z kaplicy w Przyłękach. Na głównym ołtarzu ustawiono Grupę Ukrzyżowania wykonaną w 1937 roku przez bydgoskiego rzeźbiarza Bronisława Kłobuckiego, pierwotnie dla kościoła Najświętszego Serca Pana Jezusa w Bydgoszczy.
2.2 ARCHITEKTURA
Bryła kościoła w Brzozie jest monumentalna i z założenia miała być dominująca w krajobrazie. Bryła świątyni, zaprojektowana została przez Stefana Cybichowskiego w stylu neoklasycystycznym.
We wnętrzu zastosowano uproszczone detale neobarokowe i neoklasycystyczne. Nad korpusem nawy nakrytej dwuspadowym dachem dominuje narożna, wysoka, kwadratowa w obrysie wieża zwieńczona latarnią. Ukształtowanie terenu sprawia, że wieża widoczna jest już z daleka i chyba spełniła marzenie ówczesnego księdza proboszcza Laczkowskiego z Brzozy o przewyższeniu wieży - istniejącego wówczas w Brzozie - kościoła ewangelickiego.
Jednonawowy kościół na rzucie prostokąta zamyka jednoprzęsłowe, zamknięte półkoliście prezbiterium. Monumentalnego wyrazu nadaje elewacji frontowej portyk wejścia, wsparty na parach kolumn o gładkich trzonach i jońskich kapitelach, kolumny dźwigają belkowanie i profilowany trójkątny przyczółek o gładkim polu środkowym. Układ wnętrza jest symetryczny, wyjątek stanowi strefa podwieżowa oraz zakrystia.
Kruchta otwiera się na strefę pod emporą wspartą na parze filarów.
Ołtarz główny zdobi Grupa Ukrzyżowania dłuta bydgoskiego rzeźbiarza Bronisława Kłobuckiego, nawiązująca tematycznie do ofiary złożonej z życia.
Formą architektoniczną zewnętrzną kościół przypomina zaprojektowaną również przez Stefana Cybichowskiego świątynię w Gołańczy (1931-1934).
Po obu stronach nawy głównej znajdują się dwa ołtarze boczne. W nadstawie ołtarza po lewej stronie pierwotnie umieszczony był obraz św. Antoniego (artysty malarza Władysława Drapiewskiego), aktualnie znajduje się tam obraz Matki Boskiej Częstochowskiej, po prawej - obraz Najświętszego Serca Pana Jezusa (artysty malarza Olewińskiego). Z kaplicą znajdującą się przy południowej ścianie kościoła, związany jest kult Matki Boskiej Częstochowskiej (ołtarz według planu Cybichowskiego wykonał artysta rzeźbiarz z Bydgoszczy, Kłobucki).
Na wieży zawieszone są trzy dzwony, jeden odlany „z pomnika cesarza” w latach 30. XX wieku, dwa pozostałe odlane po 1945 roku. Witraże, ławki i konfesjonały pochodzą z okresu po 1945 roku.
Ksiądz prof. Wojciech Szukalski pełni posługę kapłańską i sprawuje funkcję proboszcza parafii w Brzozie od 01.07.2014 roku. W czasie pełnienia swoich obowiązków jako proboszcz Ks. Wojciech Szukalski podjął i zrealizował następujące działania poprawiające i zmieniające na lepszy stan techniczny i wizualny naszej świątyni :
zlikwidował poprzednie ogrzewanie gazowe kościoła - działające poprzez nadmuch ciepłego powietrza pod sufitem; było ono drogie w eksploatacji i mało efektywne dla użytkowników (wiernych zgromadzonych w świątyni); jako skutek uboczny powodowało powstawanie i osadzanie zabrudzenia wewnątrz kościoła -na ścianach, gzymsach, suficie itd...;
nowe ogrzewanie kościoła jest ogrzewaniem podłogowym a źródłem ciepła - wykonana pompa ciepła wraz z odwiertami niezbędnymi do jej funkcjonowania;
wykonując ogrzewanie podłogowe - wykonano jako nowe wszystkie warstwy posadzkowe wraz z nową warstwą wierzchnią - posadzką z płyt granitowych;
przy podjęciu działań zmierzających do wykonania nowych witraży w oknach świątyni - palącą koniecznością okazała się wymiana starych, nieszczelnych okien stalowych; wymieniono okna na nowe, szczelne z lepszym współczynnikiem przenikania ciepła ; wykonano i zamontowano w nich nowe witraże przedstawiające / obrazujące po lewej stronie świątyni - sakramenty św. a po prawej stronie - ważne sylwetki świętych - zarys widoczny na karcie nr 3; wymieniono także okna w zakrystii; dokonana wymiana okien poprawiła ochronę termiczną kościoła;
w ramach poprawy ochrony termicznej wnętrza kościoła - wykonano ocieplenie wełną mineralną nad całym sufitem nawy, prezbiterium i w zakrystii; sposób wykonania docieplenia nawy jest widoczny na załączonej do opracowania dokumentacji fotograficznej odkrywki (po lewej stronie kościoła nad chórem) obniżonego pasa sufitu; odkrywka została wykonana w celu określenia zakresu prac demontażowych i wskazania możliwości wykonania tych pasów w poziomie sufitu środka nawy - karty nr 1 do 7 obrazują szczegóły odkrywki; karta nr 9 - widok ogólny wnętrza kościoła z istotnymi dla prac remontowych pasami bocznymi obniżonego sufitu.
3. OPIS ZAKRESU PRAC DO WYKONANIA
Prace związane z remontem kościoła należy zlecić do wykonania profesjonalnej firmie, która zapewni, w okresie prowadzenia prac w kościele, osobę kierującą pracami i odpowiadającą za bezpieczeństwo prowadzonych prac, bezpieczeństwo osób pracujących oraz zapewnienie bezpieczeństwa dla wiernych, którzy uczestniczyć będą w nabożeństwach w okresie trwania remontu w świątyni. Kierownikiem robót ze strony Wykonawcy może być tylko osoba posiadająca uprawnienia do pełnienia samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie, czyli posiadająca uprawnienia budowlane i aktualną / czynną przynależność do izby zawodowej.
3.1. PRACE WSTĘPNE / PRZYGOTOWAWCZE
przesunięcie / przestawienie ławek dla wiernych, umieszczonych po lewej stronie kościoła od wejścia głównego, w sposób umożliwiający ustawienie wysokiego rusztowania dla prowadzenia robót na wysokości 8 m nad poziomem posadzki kościoła przy rozbiórce lewego pasa obniżenia sufitu nawy kościoła; pas obniżenia ma szerokość ok. 2,7 - 2,8 m; prace możliwe do wykonania przez wiernych;
zabezpieczenie posadzki kościoła w obszarze przewidzianym do prowadzenia prac w ETAPIE I; prace możliwe do wykonania przez wiernych w uzgodnieniu z wybranym wykonawcą robót remontowych wnętrza kościoła;
ustawienie atestowanego, dopuszczonego do użytkowania i pracy, profesjonalnego rusztowania przez wybranego wykonawcę prac remontowych po lewej stronie kościoła dla wykonania prac przewidzianych w ETAPIE I; założenie siatek zabezpieczających na całej wysokości i długości rusztowania; prace do wykonania przez wybranego wykonawcę robót;
podobny zakres prac wstępnych - dotyczący przenoszenia / przestawiania ławek znajdujących się po prawej stronie kościoła jest do wykonania po zrealizowaniu przez profesjonalnego wykonawcę prac wchodzących w zakres ETAPU I a przed rozpoczęciem ETAPU II; prace możliwe do wykonania przez wiernych;
zabezpieczenie posadzki kościoła w obszarze przewidzianym do prowadzenia prac w ETAPIE II; prace możliwe do wykonania przez wiernych w uzgodnieniu z wybranym wykonawcę robót remontowych wnętrza kościoła;
ustawienie atestowanego, dopuszczonego do użytkowania i pracy, rusztowania przez profesjonalnego wykonawcę prac remontowych po prawej stronie kościoła dla wykonania prac przewidzianych w ETAPIE II; założenie siatek zabezpieczających na całej wysokości i długości rusztowania; prace do wykonania przez wybranego wykonawcę robót;
prace dotyczące przenoszenia / przestawiania ławek w trakcie realizacji ETAPU III i prac zabezpieczających ławki i posadzkę przed spadającymi kroplami farby w trakcie wykonywania prac malarskich - prace możliwe do wykonania przez wiernych w uzgodnieniu z wybranym wykonawcą;
3.2 PRACE ROZBIÓRKOWE
przed analizą szczegółową zakresu prac do wykonania należy zapoznać się z całością programu remontu wnętrza, w tym z dokumentacją fotograficzną stanu istniejącego i wykonanej odkrywki - pokazującej obrazowo i szczegółowo zakres prac do wykonania a także z opisem dokumentacji fotograficznej zamieszczonym w punkcie 10 niniejszego opracowania i dokumentacją fotograficzną umieszczoną za opisami, na końcu opracowania;
demontaż płyt gipsowo-kartonowych stanowiących sufit obniżonego pasa, mocowanych przy krawędziach za pomocą wkrętów do spodu elementów kasetonów, a środkiem do podkonstrukcji stalowej /elementy systemowe - tak w pasie po lewej jak i prawej stronie kościoła; szerokość każdego z pasów obniżenia wynosi 2,7 - 2,8m; długość każdego z pasów wynosi 20m;
łączna powierzchnia do demontażu - rozbiórki 2 x 56m2 = 112m2;
demontaż podkonstrukcji stalowej systemowej na której zamocowane są płyty gipsowo-kartonowe stanowiące sufit obniżonego pasa bocznego; uwaga : profile z demontażu - jeśli zachowają parametry techniczne można wykorzystać
ponownie jako elementy do montażu podkonstrukcji dla nowych pasów sufitu;
demontaż kasetonów drewnianych (przyściennych) zamontowanych wzdłuż ścian oraz kasetonów drewnianych zamontowanych wzdłuż krawędzi pasa obniżenia od środka nawy; demontaż skrajnych desek (od strony środka nawy) zamykających kasetony;
łączna długość kasetonów wymagających demontażu wynosi: 4 x 2,8m + 4 x 20m = 91,2m;
demontaż istniejącej boazerii pasów obniżenia sufitu po obu stronach nawy kościoła wraz z podkonstrukcją z desek służącą do mocowania boazerii; powierzchnia do demontażu łącznie obu pasów obniżenia wynosi: 2 x 56m2 = 112m2;
3.3. PRACE MONTAŻOWE I ODTWORZENIOWE
montaż - odtworzenie sufitu w pasach po demontażu - wykonać w poziomie istniejącego sufitu środka nawy świątyni; nowy sufit wykonać z płyt gipsowo-kartonowych gr. 12,5 mm np. NIDA EXPERT; płyty układać i montować ich szerokością (1,20m) na szerokości pasa odtwarzanego (ułożenie płyt dwa pełne rzędy/pasy po długości kościoła - licząc od środka nawy i pas docięty przy ścianie: 1,20m + 1,20m + ok. 0,40m = ok. 2,70 - 2,80m); dla poprawy bezpieczeństwa przeciwpożarowego świątyni - z uwagi na elementy drewniane zarówno konstrukcji więźby dachowej, stanowiącej jednocześnie konstrukcję sufitu (w dokumentacji fotograficznej widoczne jako czarne belki drewniane), jak i drewniane elementy podtrzymujące wykonane docieplenie - deski montowane do konstrukcji systemowymi, metalowymi, ocynkowanymi łącznikami - wskazane jest aby zastosowane płyty były w wersji - ognioodporne; płyty montować na pojedynczym (z uwagi na brak przestrzeni - jest tylko ok. 6 cm wysokości) ruszcie poziomym, systemowym z profili aluminiowych CD60 - to elementy systemowego sufitu podwieszanego NIDA SUFIT; ruszt ten będzie stanowił podkonstrukcję dla montażu płyt gipsowo-kartonowych; pierwszy profil CD60 zamontować na skraju pasa do uzupełnienia, tj. od środka nawy; rozstaw profili CD60 co 40cm; dla każdego pasa odtworzenia sufitu będzie 8 linii z tych profili, ułożonych / zamontowanych po długości pasa (każda linia ok. 20m); profile mocowane do istniejących czarnych belek drewnianych konstrukcji; belki są w rozstawie co 1200mm (1,20m) - taki też jest wymóg mocowania profili CD60 (max 1200mm) dla zapewnienia właściwej nośności i sztywności wykonanej podkonstrukcji; do łączenia profili CD60 na długości kościoła zastosować systemowe łączniki wzdłużne; zwraca się uwagę na fakt, że systemowy sposób montowania profili CD60 to wieszaki NIDA WO 60 - niestety w naszym przypadku, tj. z uwagi na brak przestrzeni - wysokości - jest tylko ok. 6 cm pomiędzy belkami konstrukcyjnymi a poziomem sufitu środka nawy, co pokazano w dokumentacji fotograficznej - w uzgodnieniu z doradcą technicznym systemu NIDA - zostaną zastosowane łączniki metalowe lub inne elementy przez niego zaproponowane i dopuszczone do użytkowania tak aby po wykonaniu zapewnić bezpieczeństwo wykonanej podkonstrukcji wraz z zamontowanymi płytami sufitu jak i bezpieczeństwo osób - wiernych przebywających w świątyni; wzdłuż ściany należy zamontować profil przyścienny UD27 w sposób pozwalający na montaż do niego - przykręcenie płyty gipsowo-kartonowej wkrętami do płyt g-k (blachowkręty) i jednocześnie zapewniającej zachowanie poziomu odtwarzanego sufitu w poziomie istniejącego sufitu w pasie środkowym nawy kościoła; dla zapewnienia właściwej pracy i niezbędnej elastyczności nowego połączenia a także dla zachowania estetyki linii łączenia należy bezwzględnie w miejscu połączenia / styku istniejącego i odtwarzanego sufitu, tj. w linii połączenia zastosować / zamontować listwę maskującą o przekroju odwróconej litery T; montaż listwy bezpośrednio lub za pomocą dodatkowych elementów wykonać do istniejącej deski sufitu środka nawy - patrz dokumentacja fotograficzna - karty nr 3, 4, 5; na półeczkach zamontowanej listwy _I_ z jednej strony ukryta zostanie krawędź istniejącego sufitu a na drugiej półeczce oparta zostanie krawędź montowanej płyty g-k;
Istotna informacja dla wykonawcy to fakt iż łączna przestrzeń pomiędzy belkami konstrukcyjnymi stropu, deskami podtrzymującymi docieplenie (wełnę mineralną na folii) a poziomem / spodem istniejącego sufitu w środku nawy kościoła wynosi ok. 6 cm; w tej przestrzeni musi zmieścić się ruszt aluminiowy z profili CD60 i płyta gipsowo-kartonowa gr. 12,5mm; patrz karty w dokumentacji fotograficznej nr 3, 4 i 5;
powierzchnia sufitów do odtworzenia - wykonania w poziomie istniejącego sufitu (środka nawy kościoła) wynosi: 2 x 56m2 = 112m2;
materiały:
płyta gipsowo-kartonowa gr. 12,5 mm NIDA EXPERT lub ognioodporna;
potrzebna powierzchnia płyt min. 112 m2;
profil podłużny o kształcie jak obok I_I, stalowy, systemowy NIDA CD60, systemu NIDA system; potrzebna ilość : 2 strony odtworzenia x 8 linii dla każdej strony x 20m = 320 m; plus łączniki systemowe dla tych profili wzdłużne NIDA LW60 - potrzebna ilość wynikowa - w zależności od stosowanych długości profili CD;
profil przyścienny, stalowy, systemowy NIDA UD27; potrzebna ilość : 2 strony odtworzenia x (20m + ok. 2,8m + 2,8m ) = 51,20m; plus łączniki dla tych profili w ilości wynikowej - w zależności od zastosowanych długości profili UD;
listwa maskująca połączenie nowego i istniejącego sufitu w kształcie odwróconej litery T - _I_ ; potrzebna ilość : 2 x 20m = 40m;
materiały uzupełniające : blachowkręty; elementy do mocowania profili stalowych CD do konstrukcji z belek drewnianych; elementy do mocowania profili UD; gips szpachlowy NIDA Start i gips szpachlowy NIDA Finisz; preparat gruntujący - do wyrównania chłonności podłoża stosowany przed pracami malarskimi; impregnat ogniochronny do drewna;
gzyms przyścienny wymagający odtworzenia można wykonać dwoma sposobami:
odtworzenie / wykonanie brakujących elementów gzymsu przyściennego - wykonanego pierwotnie z cegły i nałożonego na nią profilowanego ręką fachowca tynku - w sposób ciągniony z tzw. ręki; wykonany z cegły gzyms wewnętrzny wraz z tynkiem został przy wykonywaniu obniżenia pasów sufitu skuty, obrazuje to załączona dokumentacja fotograficzna - patrz karty nr 1, 2, 3, 5, 6, 7; odtwarzanie ubytków gzymsu z tzw. ręki nie jest sposobem rekomendowanym do wykonania w trakcie remontu naszej świątyni przez autora opracowania - z uwagi na konieczność kilkukrotnego nakładania warstwy tynku dla wypełnienia ubytków cegły a potem odtworzenia brakującego profilu oraz czas wiązania i wysychania całości odtworzonego profilu; sposób odtworzenia gzymsu nie polecany jest również z uwagi na brak fachowców na rynku mogących wykonać prawidłowo ten zakres prac;
prawidłowy, naturalny czas wykonania i wysychania - bez stosowania dodatkowego osuszania, bo grozi to rozwarstwieniem i spękaniami w trakcie użytkowania w kolejnych latach ale w związku z tym niestety długi czas wysychania / schnięcia odtwarzanego z tzw. ręki gzymsu , nie pozwoli na szybkie a właściwie to postępujące bieżąco - jedno po drugim - wykonanie kolejnego etapu prac - tj. prace malarskie na odtworzonym gzymsie; ważny jest także czas zatrudnienia rusztowania na każdej stronie kościoła (postój rusztowania bez możliwości wykonywania z niego prac wymaga dodatkowej zapłaty - tj. za czas oczekiwania na wyschnięcie elementu aby móc wykonać kolejny etap prac - tj. prace malarskie profili - gzymsu bądź wystąpi konieczność dodatkowego demontażu i montażu rusztowania aby móc wykonać prace malarskie gzymsu;
wykonanie brakującego gzymsu z elementów prefabrykowanych, dostępnych na zamówienie, ewentualnie może z uwagi na prosty wzór potrzebnych elementów odtworzeniowych, dostępnych bieżąco, w hurtowniach zajmujących się sprzedażą systemów do renowacji obiektów tj. ze standardowych profili wykonanych ze styroduru / styropianu powlekanych siatką i klejem; konieczne będzie dobranie 2-ch ćwierćwałków i lekko wyoblonej listwy / profilu - pozwalające na odwzorowanie / odtworzenie istniejącego gzymsu przyściennego poprzez przyklejenie (po niezbędnym wcześniejszym wyrównaniu / przygotowaniu podłoża) do uszkodzonego gzymsu wzdłuż ścian brakujących elementów - mogących wiarygodnie odwzorować - odtworzyć brakujące / zniszczone odcinki gzymsu przyściennego; wielkość ćwierćwałków i wyoblonego profilu prostego możliwa jest do dobrania po ustawieniu rusztowania i demontażu kasetonu przyściennego obecnego pasa obniżenia - co pozwoli na prawidłowy, uśredniony dobór brakujących elementów, ponieważ należy liczyć się z możliwością odchyłek na długości 20 m i szerokości ok. 2,8m; ten sposób wykonania jest rekomendowany / polecany przez autora opracowania; patrz karty nr 3, 5, 6 i 7 - pokazujące ubytki gzymsu ale i możliwości odtworzeniowe tego gzymsu;
gzyms przyścienny do odtworzenia - 4 x 2,8m + 2 x 20m = 51,2m;
materiały:
zaprawa tynkarska renowacyjna dla wyrównania większych ubytków gzymsu i przygotowania podłoża do montażu prefabrykowanych elementów do odtworzenia gzymsu - wyoblonej (w przekroju część półwałka)listwy profilowej, zakończonej góra i dołem - ćwierćwałkiem; patrz opis i załączona dokumentacja fotograficzna z wykonanej odkrywki;
prefabrykowany, wykonany np. ze styroduru / styropianu i zabezpieczony -powleczony siatką i klejem, do malowania - profil ćwierćwałka dla odtworzenia brakującego gzymsu - jako zakończenie górą i dołem listwy profilowej (przewidywana ilość ćwierćwałka to ok. 103m) - szczegółowy dobór jest możliwy z rusztowania - przy wykonywaniu prac rozbiórkowych;
prefabrykowana - opis jak powyżej - wyoblona listwa profilowa dla odtworzenia gzymsu;
klej montażowy do mocowania gotowych profili gzymsu do podłoża;
3.4. PRACE MALARSKIE
Autor projektu kościoła arch. inż. Stefan Cybichowski do robót malarskich przewidywał zastosowanie / użycie trzech kolorów dla całości prac malarskich w kościele. Ściany kościoła murowano zaprawą wapienną; tynkowano tynkiem wapiennym stąd dla długotrwałego zachowania właściwości zaprawy spoin i tynków (aby nie skruszały i nie sypały się) nie wolno stosować powłok cementowych ani zapraw czy klejów opartych na bazie cementu a należy zastosować po wykonaniu prac przygotowawczych, uzupełnienia z materiałów renowacyjnych a także na istniejące tynki stosować farby renowacyjne, oddychające, przeznaczone do stosowania wewnętrznego - umożliwiające wymianę wilgoci ze ściany czy też z tynków z otoczeniem.
Zakres prac :
malowanie sufitu;
malowanie pasa ściany pomiędzy gzymsami przyściennymi;
malowanie gzymsów;
malowanie zwieńczeń głowicy i kapiteli jońskich kolumn;
malowanie ścian;
malowanie kolumn;
malowanie cokołów kolumn;
Zgodnie z projektem powierzchnia do malowania obejmująca powierzchnię sufitów, ścian, kolumn i sklepienia w kaplicy w rozwinięciu wynosi : 1 565,15m2.
Autorka opracowania programu remontu proponuje rozważenie aby zgodnie z myślą Architekta tej świątyni wykonać renowację wnętrza - malowanie trzema kolorami, kolory ciepłe, pastelowe, wskazane aby farba była bardzo drobno strukturalna - co przekłada się na dobre efekty wizualne i niweluje dla odbiorcy skazy czy nierówności na pomalowanej powierzchni - według następującej kolorystyki:
sufit - w całości biały; wg wzornika Caparol - Melisse 30;
ściany - prezbiterium - białe; poza pasem ściany za ołtarzem głównym - tam zastosować kolor ścian kościoła w nawie głównej - wariantowo wskazane zestawy kolorów wg dołączonego do opracowania wzornika kolorów;
ściany kościoła - jasne, pastelowe -wg wzornika Caparol-Curry 115; dodatkowo propozycje wskazane wg dołączonego do opracowania wzornika kolorów;
pas ściany pomiędzy gzymsami - malować w kolorze ścian;
kolumny - kolor o dwa odcienie ciemniejszy niż na ścianach -wg wzornika Caparol - Palazzo 320; dodatkowo propozycje wskazane wg dołączonego do opracowania wzornika kolorów;
gzymsy - w całości białe - zgodnie z kolorem sufitu;
kapitele jońskie - kolor biały;
elementy głowic kolumn - powyżej kapiteli - w kolorze kolumn;
cokoły kolumn - biały;
drzwi do zakrystii w pasie ołtarza bocznego - po stronie prawej - przemalować w kolorze ścian;
Dodatkowe warianty / propozycje zestawu kolorów do malowania wnętrza kościoła według dołączonego do opracowania wzornika.
Autor opracowania proponuje przeanalizować i wykonać podświetlenie wnętrza - np. zastosować taśmy lampek leedowych po obu stronach głównego przejścia oraz akcenty świetlne przy ławkach od strony ścian. Wykonane podświetlenie wydobyłoby walory wnętrza świątyni. Wizualizacja pokazująca obrazowo możliwości i efekty tej propozycji widoczna jest na karcie nr 11.
materiały:
preparat do zabezpieczania plam na gzymsie i fragmentach ścian, zabezpieczający przed reakcją chemiczną i ich przeniknięciem / wyjściem na nowe malowanie farbą;
preparat gruntujący do wyrównywania chłonności podłoża dla ścian i sufitów oraz pozostałych elementów malowanych;
farby do malowania - zgodnie z propozycja autorki opracowania 3 kolory - jak wyżej;
patrz tez załączony wzornik kolorów - jako wariantowa propozycja;
3.5 OCENA TECHNICZNA
Po dokonaniu analizy, w opinii i w ocenie technicznej autorki opracowania wykonanie remontu w postaci demontażu pasów obniżonego sufitu wraz z kasetonami i boazerią i wykonanie nowego sufitu na podkonstrukcji aluminiowej - z wyrównaniem poziomu sufitu bocznych części nawy do aktualnego poziomu środkowej części nawy - nie ma wpływu i faktycznie nie zmienia w sposób istotny rzeczywistych obciążeń istniejącej konstrukcji stropu.
Prace demontażowe nie pogorszą warunków pracy konstrukcji stropu. Faktycznie dokonujemy drobnego odciążenia konstrukcji w pasach bocznych nawy kościoła, jednak wielkość - zmiana tego odciążenia mieści się w granicach dopuszczalnych do wprowadzania zmian i ostatecznie nie ma wpływu na pracę konstrukcji stropu.
4. TECHNOLOGIA WYKONANIA PRAC
opis i zakres etapowania prac zawarty jest w punkcie 5 opracowania;
opis i zakres prac przygotowawczych zawarty jest w punkcie 3.1 opracowania;
ustawienie profesjonalnego, dopuszczonego do użytkowania, rusztowania zapewniającego bezpieczne prowadzenie całości prac na całej szerokości i długości obniżonego pasa sufitu po lewej stronie nawy dla wykonania w pierwszej kolejności prac demontażowych - rozbiórkowych obniżonego pasa sufitu;
szczegóły dotyczące zakresu prac wstępnych - przygotowawczych opisano w punkcie 3.1;
szczegóły dotyczące prac rozbiórkowych / demontażowych opisano w punkcie 3.2 i w punkcie 10 dotyczącym dokumentacji fotograficznej wraz z załączonymi kartami;
przed przystąpieniem do prac montażowych i odtworzeniowych sprawdzić stopień zabezpieczenia impregnatem / preparatem ogniochronnym desek podtrzymujących wykonane ocieplenie sufitu oraz innych elementów drewnianych stanowiących uzupełnienie / wzmocnienie elementów konstrukcyjnych oraz elementów drewnianych konstrukcyjnych; w przypadku stwierdzenia braku lub niewystarczającego stopnia zabezpieczenia ogniochronnego tych elementów - wykonać prace zabezpieczenia ogniochronnego impregnatem, po wcześniejszym uzgodnieniu zakresu prac z Ks. Proboszczem i osobą nadzorującą prace Wykonawcy z ramienia parafii i Księdza Proboszcza;
opis i zakres prac montażowych i odtworzeniowych do wykonania - tak po lewej jak i po prawej stronie nawy kościoła podano szczegółowo w punkcie 3.3;
po zakończeniu montażu płyt gipsowo-kartonowych wypełnić spoiny pomiędzy płytami materiałem zalecanym przez producenta płyt do ich łączenia;
powierzchnię płyt przeszpachlować - zgodnie z instrukcją producenta i materiałami wskazanymi w instrukcji, bez mieszania systemów, co zapewnia trwałość wykonanych prac i dobre efekty wizualne;
po zakończeniu prac odtworzeniowych po prawej stronie nawy kościoła /prawej stronie kościoła wchodząc do niego wejściem głównym - przystąpić z ustawionego rusztowania do prac przygotowawczych i malarskich;
po zakończeniu całości prac odtworzeniowych po prawej stronie kościoła tzw. brudnych, powodujących powstawanie pyłu, kurzu - można przystąpić, równolegle z prowadzeniem prac malarskich po prawej stronie kościoła, do prac przygotowawczych i malarskich w pozostałej części kościoła; takie prowadzenie prac skróci czas trwania remontu ale wynikać będzie z możliwości osobowych ( ilości pracowników) i bezpiecznego sprzętu np. podnośniki wózkowe przeznaczone do prowadzenia z nich prac przez ludzi - Wykonawcy remontu;
Wykonawca podejmujący się prac remontowych w kościele musi pamiętać, że każdego dnia odbywają się w nim nabożeństwa (ich ilość każdego dnia, godziny i czas ich trwania do uzgodnienia z ks. Proboszczem); z tego wynika dla wybranego wykonawcy konieczność zapewnienia nie tylko bezpieczeństwa prowadzonych prac ale i bezpieczeństwa dla osób uczestniczących w nabożeństwach - poza czasem trwania prac; wymaga to zabezpieczenia i wydzielenia strefy prowadzonych prac i tablic ostrzegawczych umieszczonych we wnętrzu kościoła aby osoby postronne były właściwie ostrzeżone i poinformowane o grożącym im niebezpieczeństwie;
opis i zakres prac malarskich podano szczegółowo w punkcie 3.4 oraz poniżej:
prace wstępne - oczyszczenie, podłoża - sufitu i ścian, kolumn, gzymsów, kapiteli - odkurzenie i zmycie wodą z dodatkiem szarego mydła;
zabezpieczenie, zneutralizowanie (po oczyszczeniu i zmyciu) widocznych plam na gzymsie i częściowo na ścianach;
przed rozpoczęciem prac malarskich zagruntować powierzchnię nie tylko płyt ale całość powierzchni przeznaczonej do malowania preparatem wyrównującym chłonność podłoża; czynność ta zabezpieczy równomierność koloru na każdej z powierzchni, bez niepotrzebnych przebarwień wynikających często z nierównej chłonności podłoża;
malować dwukrotnie dla uzyskania pełni barwy zastosowanych kolorów i właściwego efektu wizualnego pokrytych kolorem powierzchni;
montaż brakującej rozety w środkowej części nawy - w środkowym otworze - opisano w punkcie 5. ETAPOWANIE PRAC a dokładnie w punkcie 5.3 dotyczącym ETAPU III.
5. ETAPOWANIE PRAC
5.1. ETAP I
ustawienie atestowanego i dopuszczonego do użytkowania, profesjonalnego rusztowania umożliwiającego prowadzenie prac remontowych po lewej stronie kościoła od wejścia głównego na wysokości ok. 8 m od posadzki; szczegóły - zgodnie z opisem prac do wykonania podanym powyżej - w punkcie 3;
prace rozbiórkowe - demontażowe pasa obniżenia sufitu po lewej stronie kościoła od wejścia głównego; szczegóły - zgodnie z opisem prac do wykonania podanym w punkcie 3;
prace odtworzeniowe po lewej stronie kościoła od wejścia głównego, tj. wykonanie nowego sufitu, w obszarze obecnego obniżonego lewego pasa, w poziomie istniejącego sufitu środka nawy kościoła; odtworzenie brakującego, zniszczonego gzymsu przyściennego; szczegóły - zgodnie z opisem prac do wykonania podanym powyżej - patrz punkt 3;
5.2. ETAP II
ustawienie atestowanego i dopuszczonego do użytkowania, profesjonalnego rusztowania po prawej stronie kościoła od wejścia głównego dla wykonania prac na wysokości ok. 8 m od posadzki; szczegóły - zgodnie z opisem prac do wykonania podanym powyżej - patrz punkt 3;
prace rozbiórkowe - demontażowe pasa obniżenia sufitu po prawej stronie kościoła od wejścia głównego - szczegóły - zgodnie z opisem prac do wykonania podanym powyżej - patrz punkt 3;
prace odtworzeniowe po prawej stronie kościoła od wejścia głównego, tj. wykonanie nowego sufitu, w obszarze istniejącego obniżonego pasa prawego, w poziomie istniejącego sufitu środka nawy kościoła; odtworzenie brakującego (zniszczonego) gzymsu przyściennego; szczegóły - zgodnie z opisem prac do wykonania podanym powyżej - patrz punkt 3;
5.3. ETAP III
prace malarskie sufitu i ścian kościoła oraz wysuniętych przed lico ściany części kolumn, głowic, kapiteli jońskich, gzymsu istniejącego wraz z odtworzoną, brakującą częścią - po stronie prawej - po zakończeniu prac przewidzianych dla ETAPU II - na ustawionym rusztowaniu dla ETAPU II;
ustawienie profesjonalnego, atestowanego, dopuszczonego do prowadzenia na nim prac rusztowania dla wykonywania robót malarskich pozostałej części sufitu świątyni (środek i strona lewa kościoła) oraz pozostałych ścian świątyni i prezbiterium (sufit i ściany, kolumny, gzyms, kapitele jońskie kolumn) wraz z kolumnami - zarówno wysuniętymi przed lico ściany jak i wolnostojącymi, ich kapitelami jońskimi i głowicami a także całością gzymsów;
przed pracami malarskimi sufitu środkowej części nawy świątyni wykonać montaż brakującej w otworze na suficie (część środkowa nawy) odtworzonej, dostarczanej przez Inwestora - ks. Proboszcza - rozety;
sprawdzić przed pracami malarskimi pasa środkowego sufitu stan techniczny pozostałych dwóch rozet; w przypadku ich złego stanu technicznego - rozety należy wymienić;
wykonać roboty malarskie wraz z pracami przygotowawczymi do ich wykonania (oczyszczenie podłoża, zmycie podłoża, uzupełnienie ubytków, zabezpieczenie plam- szczególnie widocznych pod gzymsem i na ścianach w tych obszarach) dla całości sufitu świątyni i sufitu pod chórem oraz wszystkich ścian, kolumn, głowic, kapiteli i gzymsów.
6. BHP PROWADZONYCH PRAC
Za bezpieczeństwo i higienę pracy zarówno w zakresie prowadzenia prac jak i bezpieczeństwo osób odpowiada kierownik robót wybranego wykonawcy do realizacji robót remontowych wnętrza kościoła. Wymaga się aby Kierownik robót, zgodnie z przepisami i Prawem budowlanym, był osobą mogącą pełnić samodzielne funkcje techniczne w budownictwie - posiada uprawnienia budowlane i opłaconą w okresie wykonywania prac przynależność do właściwej izby zawodowej.
Szczegółowe wymagania dotyczące BHP:
ze strony wybranego, profesjonalnego wykonawcy wymagany jest kierownik robót z uprawnieniami budowlanymi i przynależnością do Izby Inżynierów - jako potwierdzenie możliwości wykonywania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie;
wymagane jest stosowanie przez wykonawcę robót atestowanego, dopuszczonego do użytkowania i prowadzenia na nim prac rusztowania;
wymagane jest zabezpieczenie rusztowania siatkami na całej długości i wysokości - dla zachowania bezpieczeństwa pracowników ale w szczególności wiernych odwiedzających świątynię w trakcie prowadzonych robót a także uczestniczących we Mszach Św. - w okresie nie wykonywania robót;
za bezpieczeństwo prowadzonych prac i pracowników odpowiada kierownik robót wybranego wykonawcy;
za bezpieczne, zgodne z zasadami i wymogami BHP prowadzenie prac i zabezpieczenie prowadzonych prac przed możliwością powstania szkód, uszkodzeniami dla osób trzecich - poruszających się w kościele - poza strefą / obszarem prowadzonych prac ale możliwe, że w ich pobliżu np. poprzez wygrodzenie, oznakowanie itd., itp. ....;
w czasie prowadzenia robót i na zakończenie każdego dnia wymagane jest uporządkowanie stanowisk pracy aby pozostawione materiały, narzędzia czy sprzęt nie stanowiły zagrożenia dla osób postronnych, które odwiedzą świątynię poza czasem pracy Wykonawcy;
7. ZAKŁADANE TERMINY REALIZACJI
ogłoszenie o poszukiwaniu wykonawcy prac remontowych - sierpień 2019;
wybór wykonawcy prac remontowych - sierpień / wrzesień 2019;
realizacja prac przygotowawczych / wstępnych dla ETAPU I - 1 dzień;
realizacja prac przewidzianych dla ETAPU I - 14 do 20 dni roboczych;
realizacja prac przygotowawczych / wstępnych dla ETAPU II - 1 dzień;
realizacja prac przewidzianych dla ETAPU II - 14 do 20 dni roboczych;
realizacja prac przewidzianych dla ETAPU III wraz z pracami przygotowawczymi niezbędnymi do wykonania w trakcie tego etapu - 14 dni roboczych;
Łączny szacowany czas niezbędny, przewidziany na wykonanie całego zakresu prac wynosi od 1,5 do 2,5 miesięcy w zależności od wyposażenia wykonawcy w sprzęt np. wciągarka elektryczna czy tylko kółko i lina napędzana tylko siłą rąk człowieka.
8. SZACUNKOWE KOSZTY
Autor opracowania wskazuje iż jednoznaczne określenie wielkości / wysokości kosztów remontu wnętrza kościoła w zakresie opisanym w niniejszym opracowaniu jest trudne i na rzeczywistą wielkość nakładów jakie trzeba będzie ponieść ma i będzie miało wpływ wiele różnych czynników, jak termin realizacji, zatrudnienie rusztowania - czas jego pracy, stawki zastosowane przez wykonawcę (minimalne, średnie czy maksymalne), możliwi darczyńcy czy też sponsorzy, ewentualnie także możliwe do uzyskania rabaty przy zakupie materiałów itd... .
Na podstawie dostępnych wskaźników i cen szacuje się koszt wykonania całości robót remontowych opisanych w niniejszym opracowaniu w granicach ok. 150 - 180tys. zł brutto.
9. DOKUMENTY AUTORA OPRACOWANIA
Decyzja o stwierdzeniu przygotowania zawodowego do pełnienia samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie - uprawnienia bud. nr WBPP-NB-7210/202/83 wydane przez Wojewodę Bydgoskiego;
Zaświadczenie Nr 9/97 wydane przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków;
zaświadczenie potwierdzające bycie członkiem Izby Inżynierów Budownictwa - nr ew. KUP/BO/2233/01 i posiadanie wymaganego ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej.
10. DOKUMENTACJA FOTOGRAFICZNA
Wykonano odkrywkę - demontaż części pasa obniżenia sufitu - po stronie lewej wejścia głównego do kościoła nad chórem;
karta nr 1 - zdjęcie (1) wykonanej odkrywki pasa obniżenia sufitu z widocznymi elementami kasetonu z obu stron pasa i boazerii do demontażu oraz uszkodzonego gzymsu wzdłuż ścian - do odtworzenia; (2) zbliżenie belek stropu (czarne) i sposobu mocowania ocieplenia stropu - pozostaje;
karta nr 2 - (1) zbliżenie belek stropu (czarne); ocieplenia i jego mocowania; boazerii do demontażu; (2) belka stropu przyścienna i ubytki gzymsu przyściennego;
karta nr 3 - (1) zbliżenie - belka stropu przyścienna; deska przyścienna kasetonu; widoczne ubytki gzymsu ściennego; (2) elementy kasetonu obniżenia pasa przyściennego i boazeria - do demontażu;
karta nr 4 - (1) zbliżenie elementów kasetonu i boazerii do demontażu oraz istniejącej płyty gipsowo-kartonowej - zamknięcia dolnego obniżonego pasa sufitu; (2) widoczne elementy kasetonu - krawędź od strony środka kościoła i widoczny poziom istniejącego tynku sufitu - poza pasami do demontażu; do wykonania połączenie istniejącego tynku sufitu i montowanej płyty gipsowo-kartonowej na ruszcie; przewidywana listwa dylatacyjna;
karta nr 5 - (1) elementy kasetonu i boazerii do demontażu; (2) zbliżenie elementów do demontażu i gzymsu przyściennego - ubytki w pasie kasetonu do odtworzenia;
karta nr 6 - (1) widoczne ubytki gzymsu przyściennego - do odtworzenia najlepiej elementami prefabrykowanymi z uwagi na brak fachowców do wykonania gzymsu ciągnionego bezpośrednio na ścianie z tzw. ręki jak i z uwagi na czas potrzebny na wyschnięcie odtworzonego gzymsu przed następną fazą robót - malarskie oraz z uwagi na czas zatrudnienia / postoju rusztowania w trakcie wysychania lub konieczność ponownego jego montażu w tym samym obszarze; widoczne elementy do demontażu; (2) zbliżenie uszkodzonego gzymsu przyściennego;
karta nr 7 - (1) zbliżenie uszkodzonego gzymsu; (2) widok ogólny odkrytego fragmentu pasa obniżenia z lewej strony wejścia głównego do kościoła nad chórem;
karta nr 8 - zdjęcie rozety (odlew gipsowy) elementu sztukatorskiego okalającego otwór służący do wyprowadzenia/zamocowania żyrandola w środkowym pasie nawy; niezbędna do odtworzenia - brak jej w miejscu zdemontowanej nagrzewnicy gazowej służącej czasowo dla ogrzewania kościoła - po zmianie systemu ogrzewania kościoła zdemontowana;
karta nr 9 - widok ogólny wnętrza świątyni;
karta nr 10 - widok ogólny kościoła p.w. NMP Królowej Polski we wsi Brzoza;
karta nr 11 - wizualizacja proponowanego przez autora opracowania wariantu kolorystyki i podświetleń wnętrza świątyni - po jego remoncie.
11. INFORMACJE DOTYCZĄCE MATERIAŁÓW
Do opracowania dołączono w postaci załączników - karty od nr 12 do nr 34 zawierające informacje techniczne dotyczące niektórych zaproponowanych materiałów, deklaracje właściwości użytkowych systemu i poszczególnych elementów, potwierdzenie ich aktualności oraz niezbędne atesty higieniczne.
Subskrybuj:
Posty (Atom)